Friday 6 February 2015

APA ITU JAUNDIS ATAU PENYAKIT KUNING PADA BAYI BARU LAHIR


Jaundis merujuk kepada penampilan kuning kulit yang berlaku dengan pemendapan bilirubin dalam kulit dan tisu subkutaneus. Biasanya dalam badan, bilirubin diproses melalui hati. Bentuk bilirubin kemudiannya dikumuhkan ke dalam hempedu dan dikeluarkan dari tubuh melalui usus. Apabila proses perkumuhan ini adalah rendah berikutan kelahiran, tidak berfungsi dengan cekap, atau terharu dengan jumlah bilirubin berdasarkan sumber dan dihasilkan, jumlah bilirubin dalam badan meningkat, mengakibatkan hiperbilirubinemia dan penyakit kuning.

Jaundis berlaku dalam sebanyak 60% daripada semua bayi yang baru lahir normal dalam tempoh minggu pertama kehidupan. Walau bagaimanapun, adalah lebih biasa disebabkan oleh ketidakmampuan fisiologi biasa bayi yang baru lahir untuk memproses bilirubin dengan secukupnya. Ini jenis penyakit kuning nonpathologic disebut untuk penyakit kuning sebagai fisiologi bayi yang baru lahir.

Beberapa bayi dengan penyakit kuning fisiologi , dan dalam banyak bayi dengan penyakit kuning patologi, bilirubin dalam darah mencapai kepekatan yang sangat tinggi yang meletakkan bayi yang berisiko untuk akut dan kronik. Dalam kes-kes ini, rawatan yang bertujuan untuk mengurangkan kepekatan bilirubin diperlukan untuk mengelakkan kernicterus.

Rawatan yang berkesan untuk mengurangkan tahap bilirubin pada bayi dengan penyakit kuning yang teruk termasuklah fototerapi. Kesan cahaya pada penyakit kuning pada neonat, dan keupayaan cahaya untuk mengurangkan tahap bilirubin serum, pertama kali digambarkan oleh Cremer et al pada tahun 1958. Pemerhatian ini membawa kepada pembangunan sumber cahaya untuk digunakan dalam rawatan bayi dengan hiperbilirubinemia, rawatan yang kini dirujuk sebagai fototerapi. Sejak penubuhannya, fototerapi telah digunakan dengan berkesan sebagai satu kaedah yang agak murah dan tidak invasif merawat hiperbilirubinemia neonatal.

Dalam moden ICU neonatal (NICUs) pemindahan dan pertukaran darah jarang berlaku dan hanya digunakan sebagai terapi menyelamat untuk mengelakkan kernicterus pada bayi baru lahir dengan penyakit kuning yang teruk apabila fototerapi adalah tidak mencukupi.

Pada yang paling asas, fototerapi merujuk kepada penggunaan cahaya untuk menukar molekul bilirubin dalam badan kepada isomer larut air yang boleh dikeluarkan oleh badan. Penyerapan cahaya oleh bilirubin normal keputusan dalam penciptaan 2 bentuk isomer bilirubin: isomer struktur dan isomer configurational. 

Sebahagian daripada isomer configurational bilirubin, bagaimanapun, kembali kepada bentuk asal selepas perkumuhan ke dalam hempedu dan boleh diserap semula melalui peredaran enterohepatic dalam usus. Isomer struktur bilirubin boleh juga dikumuhkan dalam air kencing.

Serapan cahaya oleh bilirubin juga menghasilkan penjanaan molekul bilirubin yang bertindak balas dengan oksigen untuk menghasilkan pengoksidaan tidak berwarna atau produk photooxidation. Proses ini berlaku lebih perlahan daripada isomerization configurational atau struktur. Produk Photooxidation terutamanya dikumuhkan dalam air kencing. 

Sumber : http://emedicine.medscape.com


No comments:

Post a Comment