Friday 6 February 2015

KESELAMATAN FOTO TERAPI - TERAPIBIRU

Secara umum, apa-apa rawatan perubatan mewakili beberapa tahap risiko. Pertimbangan nombor satu adalah yang pilihan untuk rawatan mewakili risiko-kurangnya.

Fototerapi telah menunjukkan sejarah keberkesanan manakala membuktikan untuk menjadi agak selamat. Persoalan utama yang dibangkitkan selama ini banyak amalan fototerapi adalah sama ada terdapat risiko yang meningkat daripada melanoma kulit.

Banyak kajian klinikal telah dijalankan dan persatuan itu tidak pernah muktamad ditunjukkan. Untuk memetik Dr Koo, "Selepas hampir satu abad penggunaan, tidak ada bukti yang meyakinkan bahawa UVB terapeutik (fototerapi) meningkatkan risiko kanser, tidak kira jenis kulit". *


* Di petik Dari: In the Age of Biologics Is Phototherapy Obsolete, by John Koo, M.D., Cosmetic Dermatology, Vol. 17 No. 5 S1, May 2004.



Keselamatan fototerapi telah dikaji secara meluas di Eropah dan Amerika Syarikat selama lebih tiga puluh tahun dan telah menjadi subjek lebih 3,500 kertas kerja saintifik, yang disiarkan di seluruh dunia. Fototerapi LED tidak menyakitkan, tidak beracun, tidak invasif dan dianggap selamat oleh FDA. Fototerapi melengkapkan banyak rawatan tradisional dan telah digunakan selama bertahun-tahun dalam pelbagai prosedur perubatan, spa perubatan, klinik sukan, pejabat aestheticians dan dermatologi, oleh NASA dan pengguna di seluruh dunia.

Pada tahun 1991, Institut Kesihatan Kanak-Kanak dan Pembangunan Manusia bersama-sama dengan Institut Gangguan sakit saraf dan Strok diisytiharkan fototerapi untuk selamat. Fototerapi dianggap cukup selamat untuk digunakan di Hospital Kanak-kanak Milwaukee di Wisconsin memberi tenaga kepada sel dan mencegah pertumbuhan sakit mulut kimo yang disebabkan yang menjaga pesakit dari makan.

NASA menggunakan LED dan sistem fototerapi di stesen angkasa antarabangsa dan pada kenderaan pengangkutan ruang untuk mengatasi kesan-kesan graviti sifar terhadap tubuh manusia. Angkasawan di ruang pengalaman kehilangan tulang bersama-sama dengan otot dan atrofi organ, dipengaruhi oleh gangguan irama circadian dan mempunyai kesukaran dengan penyembuhan luka.

Dr. Harry T. Whelan adalah seorang penyelidik dan perunding fototerapi untuk NASA. Dr. Whelan telah berjaya digunakan LED untuk merawat luka, luka terbakar darjah ketiga dan kanser otak. Penyelidikan fototerapi sedang dijalankan di seluruh dunia dan termasuk penggunaan LED menterbalikkan Alzheimer, untuk mengurangkan kesan-kesan Parkinson, untuk merawat makula Kemerosotan dan banyak lagi.

LED, tidak seperti Laser, tidak menghasilkan haba, adalah tidak invasif dan selamat untuk digunakan di rumah. Laser menjana tahap haba, boleh memusnahkan atau menguap tisu, adalah mahal dan menghasilkan hanya satu panjang gelombang. Laser serta rawatan IPL adalah terhad kepada juruteknik profesional berlesen.

LED Light Therapy adalah selamat untuk semua jenis kulit dan peringkat umur. Kontra jarang berlaku dan akan termasuk photosensitivity kerana ubat atau makanan tambahan herba tertentu (St. John Wart), sawan dan diagnosis klinikal Mania. Sesiapa yang mempunyai penyakit mata perubatan didiagnosis perlu menyemak dengan masing-masing pakar mata pertama sebelum menggunakan terapi cahaya. Penyelidikan oleh bio-ahli fizik, Fritz Popp, menunjukkan bahawa individu yang mempunyai Multiple sclerosis mengambil dalam terlalu banyak cahaya, menghalang keupayaan sel-sel untuk berfungsi secara normal. Nasihat doktor anda sekiranya anda menggunakan ubat fotosensitif, mengandung, mempunyai MS, disahkan menghidap penyakit mata atau mempunyai sebarang kebimbangan tentang penggunaan fototerapi.


* Di petik Dari : http://lighthealthresearch.com/phototherapy-safety/


No comments:

Post a Comment